Jak działa płyn chłodniczy, jakie są jego rodzaje i który najlepiej wybrać?

Płyn chłodniczy to jedna z najważniejszych cieczy eksploatacyjnych w pojeździe. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. W sprzedaży dostępne są różne rodzaje tego preparatu o nieco odmiennych komponentach. Jak działa płyn chłodniczy i jaki wariant warto wybrać do swojego samochodu?

Funkcja płynu chłodniczego w aucie

Płyn chłodniczy ma niezwykle istotny wpływ dla funkcjonowania całego układu chłodzenia w samochodzie. Odbiera temperaturę z silnika i przenosi ją do chłodnicy, odprowadzając energię cieplną wytworzoną w procesie spalania. Tworzy powłokę na przewodach chłodniczych, zapobiegając ich korozji oraz chroniąc je przed osadzaniem się kamienia. Dodatkowo zabezpiecza on jednostkę napędową przed zamarzaniem, wrzeniem i kawitacją, ograniczając ryzyko pojawienia się wżerów kawitacyjnych. Jego skład oparty między innymi o 50%-owy glikol propylenowy lub etylenowy oraz dodatki sprawia, że jest on cieczą nie ulegającą zamarzaniu, gwarantującą sprawne funkcjonowanie przez cały rok.

Rodzaje płynów chłodniczych

W sprzedaży oferowanych jest kilka podstawowych typów płynów chłodniczych lub ich koncentratów, przeznaczonych do samodzielnego rozmieszania z wodą. Do najpopularniejszych rodzajów należą:

  • Nieorganiczny płyn chłodniczy IAT, którego podstawowym komponentem są krzemiany. Jego główną zaletą jest skuteczna ochrona przed korozją, a maksymalny okres eksploatacji wynosi 2 lata.
  • Płyn chłodniczy OAT, oparty o bezkrzemianowe składniki wzbogacone w kwasy organiczne. Tworzy on cienką powłokę ochronną, wykazując skuteczność nawet przez 5 lat. Jednocześnie może nie być odpowiedni do starszego typu pojazdów.
  • Płyn chłodniczy typu HOAT, bazujący zarówno na krzemianach, jak i kwasach organicznych. Cechuje się efektywnością sięgającą do 5 lat, a zarazem może być stosowany we wszystkich typach samochodów.

Który płyn chłodniczy warto kupić?

Dobór optymalnego płynu chłodniczego jest niezwykle ważny, a jednocześnie może sprawić nieco problemu osobom niedoświadczonym. Zawartość koncentratu w gotowym produkcie powinna wynosić między 30 a 70%, a jego przeznaczenie musi dopuszczać użytkowanie w układach chłodniczych wykonanych odpowiednio z aluminium, miedzi bądź mosiądzu. W sprzedaży najczęściej oferowane są płyny zielone i niebieskie – wyprodukowane w technologii IAT oraz wersje czerwone, pomarańczowe, różowe i fioletowe, przygotowane w oparciu o metodę OAT. Warto jednak zawsze sprawdzić wytyczne na opakowaniu, gdyż kolorystyka płynu nie zawsze determinuje jego komponenty. Ponadto dobry płyn chłodniczy będzie cechował się temperaturą zamarzania wynoszącą co najmniej -30º Celsjusza i temperaturą wrzenia na poziomie 120ºC. Niekiedy może on być także dedykowany do konkretnego rocznika pojazdu.

Dopasowany płyn chłodniczy ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie układu chłodzenia i całego silnika. Dobrany pod kątem komponentów, szerokiego spektrum temperatur oraz odpowiedniej zawartości koncentratu, odpowiada za optymalną pracę i trwałość każdej jednostki napędowej.